Program wyborczy - cele i wyzwania na kadencję 2024-2028
Nauka – doskonałość badawcza
- Priorytet dla umiędzynarodowienia działalności naukowo-badawczej oraz publikacyjnej
- Budowanie silnego środowiska akademickiego realizującego badania
- Włączanie uczelni w międzynarodowe projekty oraz sieci badawcze
- Nawiązanie partnerstw międzynarodowych w zakresie programów podwójnych stopni naukowych (doktoraty)
- Wprowadzenie Centrum Kształcenia Doktorantów i Obsługi Postępowań Doktorskich – Szkoły Doktorskiej UEK na ścieżkę prowadzącą do uzyskania akredytacji międzynarodowych
- Promocja osiągnięć naukowych i innowacyjności
- Wspieranie współpracy środowiska naukowego w innowacyjnych pracach badawczych o charakterze aplikacyjnym realizowanych we współpracy z otoczeniem zewnętrznym krajowym i międzynarodowym
- Wspieranie transferu wiedzy
- Zwiększenie liczby i wartości grantów badawczych
- Dążenie do osiągnięcia kryteriów A w ewaluacji jakości działalności naukowej w dyscyplinach naukowych w UEK – wspieranie działalności badawczej i publikacyjnej ze środków uczelni
- Otwartość na uruchamianie nowych dyscyplin naukowych w UEK – pod warunkiem wypełnienia kryteriów minimum B+ w ewaluacji jakości działalności naukowej dla danej dyscypliny
- Poprawa warunków pracy dla naukowców poprzez modernizację infrastruktury badawczej i socjalnej
- Reforma systemu/regulaminu oceny i rozdziału środków na badania
- Wspieranie upowszechniania nauki – reforma zasad Regulaminu podziału środków finansowych przeznaczonych na prowadzenie działalności naukowej w zakresie działalności publikacyjnej – określenie motywacyjnych zasad dotyczących finansowania działalności publikacyjnej
- Wspieranie awansów naukowych
- Umożliwienie doktorantom Szkoły Doktorskiej UEK włączenia się w cele i zadania Katedr – indywidualna decyzja Doktoranta
- Wspieranie młodych pracowników nauki – granty, stypendia, szkolenia, warsztaty i kursy oraz dodatkowy urlop „sabbatical”, a także wspieranie działalności publikacyjnej ze środków uczelni
- Wspieranie badawczej pracy zespołowej – promocja współpracy interdyscyplinarnej i zespołowej dla zwiększenia kreatywności, innowacyjności oraz wymiany idei
- Mentoring kompetencyjny – zagospodarowanie potencjału emerytowanych profesorów w kształtowaniu rozwoju naukowego studentów i młodych pracowników nauki
- Rozwój usług bibliotecznych – transformacja biblioteki 2.0 w kierunku biblioteki 4.0 – dalsze doskonalenie usług cyfrowych, indywidualizacja potrzeb i preferencji pracowników i studentów, wykorzystanie najnowszych technologii (sztuczna inteligencja, analiza danych, wirtualna rzeczywistość)
- Utworzenie Pracowni Analiz Statystycznych – dedykowanego zespołu/jednostki specjalistycznej z zakresu statystyki i analizy danych dla wsparcia pracowników uczelni w projektowaniu i realizacji badań naukowych
Kształcenie – wszechstronne i innowacyjne
Filarem doskonałości w nauczaniu jest jakość oferty dydaktycznej i jakość kształcenia. Celem działań uczelni powinno być rozwijanie krytycznego myślenia oraz umiejętności praktycznych studentów. Kształcenie powinno być jednocześnie angażujące i rozwijające dla studentów oraz inspirujące dla nauczycieli akademickich
- Priorytet dla jakości kształcenia odpowiadającej standardom międzynarodowym
- Wprowadzenie uczelni na ścieżkę prowadzącą do uzyskania najlepszych akredytacji międzynarodowych (AMBA, EFMD, AACSB – tzw. „trzy korony”) – benchmarking standardów jakości kształcenia
- Podniesienie jakości i atrakcyjności oferty dydaktycznej – dążenie do doskonałości poprzez benchmarking kryteriów akredytacyjnych „trzech koron”
- Uelastycznienie programów kształcenia pod kątem oczekiwań studentów i rynku pracy
- Personalizacja programów kształcenia umożliwiająca dostosowanie ścieżki kształcenia do indywidualnych potrzeb, zainteresowań i celów zawodowych studentów – wsparcie rozwoju UEK Honours WISE
- Umiędzynarodowienie kształcenia – rozwój oferty dydaktycznej realizowanej w języku angielskim
- Udoskonalenie elektronicznej platformy rekrutacyjnej dla studentów polskich i zagranicznych w kierunku zwiększenia jej funkcjonalności dla użytkowników
- Opracowanie polityki/rekomendacji uniwersytetu w zakresie wykorzystania narzędzi cyfrowych opartych na sztucznej inteligencji (AI) w zakresie działalności edukacyjnej i publikacyjnej
- Aktywna promocja oferty dydaktycznej UEK skierowanej do przyszłych studentów polskich i zagranicznych – decentralizacja budżetów na Kolegia/Instytuty
- Określenie wymagań językowych wobec studentów zagranicznych wybierających programy studiów realizowane w języku polskim
- Rozwój oferty edukacyjnej związanej z programami podwójnych dyplomów – nawiązanie partnerstw w tym zakresie
- Wprowadzenie możliwości prowadzenia zajęć na odległość przez Visiting Professors z krajów rezydencji
- Rozwój nowoczesnych metod kształcenia – dostęp do nowoczesnej infrastruktury i narzędzi wspierających nowoczesne nauczanie
- Rozwój kształcenia na odległość oraz e-learning’u – opracowanie programów nauczania
- Zwiększenie udziału zajęć dydaktycznych prowadzonych przez wykładowców z doświadczeniem praktycznym i urealnienie stawek wynagrodzeń za prowadzenie takich zajęć
- Zmiana formuły rozliczania seminariów licencjackich, inżynierskich i magisterskich (odejście od formuły 3 godziny za 1 studenta)
- Reforma zasad opracowywania programów studiów wyższych – odbiurokratyzowanie procesów i uproszczenie procedur (zmiana Uchwały Senatu nr 52/2019)
- Wspieranie działań KSB (studia podyplomowe i MBA) w zakresie realizacji założonych celów strategicznych wynikających z międzynarodowych standardów akredytacyjnych akredytacji EFMD wznowionej na okres 5 lat
- Wspieranie rozwoju oferty KSB w zakresie studiów podyplomowych i MBA – kreowanie nowych kierunków studiów podyplomowych
- Wspieranie działań KSB w zakresie utrzymania pozycji rankingowych co najmniej na poziomie poprzedniej ewaluacji
- Wzmocnienie roli Studium Wychowania Fizycznego i Sportu jako koordynatora działań w zakresie kształcenia i aktywności fizycznej studentów oraz sportu akademickiego w uczelni
Współpraca z otoczeniem krajowym i międzynarodowym
Współpraca krajowa i międzynarodowa jest kluczowym elementem rozwoju uczelni wyższych, umożliwiającym wymianę wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk. Dzięki niej możliwe jest podnoszenie jakości badań oraz jakości kształcenia. Współpraca ta realizowana jest w trzech wiodących obszarach: partnerstwa w zakresie wymiany studentów i pracowników, partnerstwa edukacyjne z innymi podmiotami edukacyjnymi (wspólne projekty edukacyjne, dostępne dla studentów różnych uczelni) oraz wspólne projekty badawcze
- Priorytet dla umiędzynarodowienia działalności badawczej oraz edukacyjnej i dydaktycznej
- Umiędzynarodowienie badań – staże, stypendia, projekty międzynarodowe
- Rozwój udziału uczelni w międzynarodowych sieciach edukacyjnych – rozszerzenie współpracy w ramach Erasmus+: systematyczne zwiększanie budżetu na programy w ramach Erasmus+; zwiększenie mobilności pracowników i studentów
- Zatrudnianie osób z zagranicy na stanowiskach akademickich i administracyjnych
- Powołanie korpusu Visiting Professors – wykorzystanie potencjału, jaki stwarza nawiązana już współpraca z zagranicznymi uniwersytetami i jednostkami badawczymi
- Systematyczne zwiększanie nakładów na promocję oferowanych przez uczelnię programów realizowanych w języku angielskim w przestrzeni międzynarodowej – ustalenie budżetu dla BPZ dedykowanego promocji programów studiów realizowanych w języku angielskim, w tym na promocję rekrutacji studentów zagranicznych
- Internacjonalizacja kształcenia i mobilność – zwiększenie roli oraz ustalenie budżetu dla Biura Programów Zagranicznych (BPZ) w zakresie zarządzania programami wymiany międzynarodowej, studiów zagranicznych, mobilności studentów i pracowników oraz innych inicjatyw międzynarodowych
- Rozwój dotychczasowych oraz nawiązywanie nowych partnerstw i umów z uczelniami i instytucjami zagranicznymi – zwiększenie roli i ustalenie budżetu dla Działu Współpracy Międzynarodowej (DWM)
- Wypracowanie stałych mechanizmów (budżetów) przeznaczonych na regularną współpracę poszczególnych pracowników i Katedr z partnerami zagranicznymi
- Rozwój partnerstw związanych z komercjalizacją badań – zwiększenie roli i ustalenie budżetu Działu Transferu Wiedzy w zakresie nawiązywania kontaktów i współpracy z biznesem, sektorem publicznym oraz innymi partnerami zewnętrznymi w kraju i zagranicą
- Współpraca z krajowymi uczelniami oraz jednostkami badawczo-rozwojowymi
- Wspieranie rozwoju MSAP w zakresie realizacji projektów pozyskiwanych ze środków zewnętrznych (krajowych i międzynarodowych)
- Współpraca z instytucjami reprezentującymi sektor przedsiębiorstw i przedsiębiorcami – wypracowanie wspólnych kierunków/oferty kierunków kształcenia
- Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego – angażowanie uczelni w działania na rzecz rozwoju miasta i regionu
- Umiędzynarodowienie poprzez włączenie do ciał kolegialnych uniwersytetu akademików z zagranicznych uczelni cieszących się wysokim autorytetem środowiska naukowego
- Wspieranie i zwiększenie partycypacyjnej roli rad w funkcjonowaniu uczelni – Rady Patronackiej UEK, Rad Biznesu w poszczególnych Kolegiach, Rad Kierunków Studiów oraz Międzynarodowej Rady KSB
- Ustalenie budżetu dla Akademickiego Centrum Kariery (ACK) dedykowanego monitorowaniu kariery absolwentów oraz badania rynku pracy – utworzenie zespołu ds. absolwentów
- Zwiększenie zaangażowania pracowników uniwersytetu w działalność międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń – zapewnienie trwałych źródeł finansowania
Pracownicy – przyjazne i aktywizujące środowisko pracy
Partycypacyjny model zarządzania uczelnią pozwala skuteczniej reprezentować interesy całej społeczności akademickiej. Aby skutecznie go wdrożyć niezbędne jest tworzenie atmosfery opartej o dialog i współpracę, w której wszyscy uczestnicy mogą swobodnie dzielić się swoimi pomysłami i mają stworzone możliwości rozwoju i angażowania się w różnorodne projekty i działania akademickie oraz społeczne. Podejście partycypacyjne wymaga transparentności i przejrzystości oraz negocjacji i konsensusu w podejmowaniu decyzji
- Priorytet dla idei różnorodności, równości i integracji w miejscu pracy (DEI – Diversity, Equity & Inclusion) oraz partycypacyjnego modelu zarządzania uczelnią
- Konsekwentne budowanie środowiska współpracy
- Transparentność w komunikacji
- Jasna i przejrzysta struktura organizacyjna
- Czytelny podział kompetencji i odpowiedzialności
- Realna decentralizacja zarządzania – delegowanie uprawnień, zasobów i budżetów finansowych
- Wzmocnienie pozycji Dziekanów – uporządkowanie relacji i zasad współpracy Dziekanów i Dyrektorów Instytutów
- Wzmocnienie pozycji kierowników Katedr w zakresie działalności dydaktycznej i naukowej zespołu katedralnego oraz ustalenie budżetów dla Katedr
- Dążenie do wypracowania konkurencyjnego względem innych instytucji systemu wynagrodzeń
- Wzmocnienie pozycji kierowników komórek organizacyjnych w zakresie funkcjonowania podległych zespołów – ustalenie dodatkowego funduszu premiowego w wysokości 15% budżetu wynagrodzeń jednostki
- Respektowanie zasady równego traktowania w zatrudnieniu – zrównanie wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na tych samych stanowiskach pracy i z tym samym zakresem obowiązków
- Zagospodarowanie potencjału i doświadczenia pracowników naukowych i administracyjnych, którzy nabyli praw emerytalnych poprzez kontynuowanie zatrudnienia w uczelni – poszanowanie prawa pracowników do łączenia świadczenia emerytalnego z pracą zarobkową na rzecz uczelni
- Dla pracowników administracyjnych – w związku z włączeniem premii regulaminowej do wynagrodzenia zasadniczego wyrównanie wynagrodzenia zasadniczego do ustalonego poziomu 20%
- Promowanie aktywnej i przedsiębiorczej postawy pracowników oraz osiągnięć pracowników uczelni we wszystkich obszarach funkcjonowania uczelni
- Utworzenie Kolegialnego/Instytutowego budżetu partycypacyjnego
- Uregulowanie zasad udziału pracowników w pozyskanych przychodach zewnętrznych
- Czytelny i zrozumiały system motywacyjny – stworzenie systemu premiowego opartego na wynikach i efektach pracy
- Podnoszenie kwalifikacji pracowników badawczych, badawczo-dydaktycznych i administracyjnych – staże oraz szkolenia naukowe i administracyjne krajowe i zagraniczne
- Poszanowanie idei i zasad work-life balance
- Wprowadzenie możliwości bezpłatnego korzystania przez pracowników z infrastruktury sportowej uczelni
Studenci i absolwenci – otwarci i zaangażowani w życie społeczności akademickiej
Dążenie do doskonałości w obszarze kształcenia, oprócz jakości nauczania oraz różnorodności form i metod nauczania, elastyczności i personalizacji programów studiów, powinno obejmować także wsparcie w obszarze ścieżki studiowania w uniwersytecie oraz w obszarze socjalnym, wsparcie w zdobywaniu kompetencji i umiejętności praktycznych i interpersonalnych oraz przede wszystkim otwartość na dialog ze środowiskiem studenckim i absolwenckim
- Priorytet dla jakości kształcenia odpowiadającej wymogom współczesności
- Kształcenie w kierunku kompetencji praktycznych – zatrudnianie praktyków z danej dziedziny wiedzy
- Umożliwienie indywidualnego kształtowania ścieżki edukacyjnej
- Przystąpienie do standardu Open Badges – międzynarodowego standardu cyfrowego poświadczania w zakresie zweryfikowanych osiągnięć, umiejętności i kompetencji
- Mentoringowy program rozwojowy dla studentów i doktorantów – opracowanie i wdrożenie programu opartego na relacjach mentee z mentorem (programy czasowe i ciągłe) – budowanie akademickiej wspólnoty wartości
- Poprawienie warunków studiowania – dostęp do nowoczesnej infrastruktury uczelnianej (sale, przestrzenie wspólne, infrastruktura informatyczna, Internet, itp.) oraz materiałów dydaktycznych
- Poprawienie warunków socjalnych i bytowych studiowania – poszerzenie bazy mieszkaniowej dla studentów z Polski i z zagranicy
- Ścisła współpraca z przedstawicielami środowiska studentów w zarządzaniu uczelnią i podejmowaniu decyzji
- Otwartość na feedback ze strony środowiska studentów – reagowanie na zgłaszane problemy i sugestie
- Uproszczenie procedur wewnętrznych związanych z wykorzystaniem budżetu przez Parlament Studencki oraz inne organizacje studenckie
- Płatne staże dla studentów w jednostkach administracji uczelni
- Ścisła i bieżąca współpraca z organizacjami studenckimi i absolwenckimi oraz wspieranie inicjatyw studenckich i absolwenckich
- Tworzenie stref studenta i absolwenta w przestrzeni kampusu UEK – tworzenie stref do samodzielnej pracy indywidualnej, stref coworking’owych, networking’owych, stref IT Support, stref odpoczynku do dyspozycji studentów i absolwentów
- Utworzenie przestrzeni typu Junior Common Room (JCR) dla studentów studiów I i II stopnia i studiów jednolitych
- Aktywizacja funkcjonowania przestrzeni typu Middle Common Room (MCR) przeznaczonej dla studentów studiów podyplomowych i MBA – przestrzeń MCR funkcjonuje już w nowym budynku KSB; działania powinny zostać skierowane na podniesienie jakości jej funkcjonowania
- Wprowadzenie możliwości bezpłatnego korzystania przez studentów z infrastruktury sportowej uczelni
- Wsparcie dla studentów – pomoc socjalna i psychologiczna
- Włączanie studentów w programy wymiany i staży w ramach programu Erasmus+
- Wspieranie działań na rzecz integracji studentów zagranicznych
- Promowanie wielokulturowości i tolerancji
Odpowiedzialne zarządzanie i rozwój infrastruktury
Partycypacyjne podejście do zarządzania oraz realna decentralizacja systemu zarządzania i struktury organizacyjnej uczelni jest rozwiązaniem, które należy wspierać i do którego należy dążyć. Podejście takie zapewni większy udział pracowników w zarządzaniu uniwersytetem, zwiększy zaangażowanie i poczucie sprawczości pracowników, a także ich odpowiedzialności za realizowane zadania. Pozwoli także na odbiurokratyzowanie i uproszczenie procesów zarządczych oraz skoncentrowanie się na efektach i celach uniwersytetu
- Priorytet dla partycypacyjnego systemu zarządzania uczelnią – zwiększenie roli przedstawicieli pracowników i związków zawodowych poprzez udział w kluczowych obszarach realizacji strategii
- Partycypacyjny model wypracowania strategii uniwersytetu na lata 2024-2034 – w oparciu o proces z udziałem całej wspólnoty uniwersyteckiej
- Zwiększenie roli osób pełniących funkcje kierownicze i osób na stanowiskach kierowniczych w zarządzaniu uczelnią
- Decentralizacja uprawnień i odpowiedzialności w zakresie zarządzania (zarządzanie przez cele, zarządzanie budżetem)
- Zwiększenie roli gremiów kolegialnych uczelni
- Po konsultacjach z Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa – wyodrębnienie i utworzenie w strukturze uczelni Kolegium Prawa, Kolegium Finansów i Kolegium Ekonomii
- Wprowadzenie programów i polityk równouprawnienia, w szczególności zwiększenie udziału kobiet w zarządzaniu uczelnią
- Budowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na społeczność akademicką
- Promocja uniwersyteckiej kultury działania
- Rozwój organizacji cyfrowej jako wzmocnienie spójności i zarządzania uczelnią
- Integracja systemów informatycznych i informacyjnych
- Odbiurokratyzowanie procesów
- Przegląd wewnętrznych aktów normatywnych i ich dostosowanie do realiów funkcjonowania uczelni i otoczenia
- Stworzenie spójnego i przejrzystego systemu wewnętrznych aktów normatywnych
- Priorytet dla modernizacji istniejącej infrastruktury kampusu – remonty pomieszczeń biurowych, socjalnych i dydaktycznych oraz nowoczesne wyposażenie sal dydaktycznych (np. zestawy do zajęć zdalnych Cisco Webex)
- Kontynuowanie budowy Centrum Obsługi Studentów COS ze środków inwestycyjnych UEK
- Adaptacja budynków pawilonu H oraz budynku Diamond – przeprowadzenie konsultacji z przedstawicielami Instytutu Nauk o Jakości i Zarządzania Produktem w zakresie przystosowania budynków do potrzeb Instytutu
- Audyt rozpoczętego zadania inwestycyjnego „Budynek jubileuszowy” – pod kątem celowości i zasadności kontynowania budowy oraz źródeł finansowania inwestycji
- Udostępnienie Sali Profesorskiej jako przestrzeni typu Senior Common Room (SCR) dla pracowników uczelni
- Przygotowanie i przystosowanie oraz udostępnienie pracownikom uczelni nowoczesnych i reprezentacyjnych sal do organizacji obron prac licencjackich, inżynierskich, magisterskich i doktorskich
- Optymalizacja wykorzystania sal dydaktycznych względem liczebności grup studenckich
- Audyt sprawności funkcjonowania systemu urządzeń drukujących/druku podążającego – opracowanie zasad support’u eksploatacji w celu wyeliminowania przestojów w dostępności do urządzeń drukujących (awarie, brak papieru, itp.)
- Pozyskiwanie rynkowych źródeł finansowania – zlecenia zewnętrzne, komercyjna oferta dydaktyczna, dotacje celowe
- Udział w inicjatywach prospołecznych i kulturalnych
- Promowanie eko-rozwiązań w funkcjonowaniu uczelni
- Promowanie dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami
- Budowanie marki i prestiżu uczelni w oparciu o doskonałość naukową i dydaktyczną, wysokiej jakości kształcenie studentów oraz umiędzynarodowienie działalności uczelni
- Poszanowanie autonomii uczelni oraz zasady jej apolityczności