Ułatwienia dostępu

Program wyborczy - cele i wyzwania na kadencję 2024-2028

Nauka
Kształcenie
Współpraca z otoczeniem
Pracownicy
Studenci i absolwenci
Infrastruktura i zarządzanie
Nauka – doskonałość badawcza
Dążenie do doskonałości naukowej i badawczej wiąże się z osiąganiem standardów oraz praktyk, które pozwolą wyróżnić uniwersytet poprzez jakość i  innowacyjność, a także – poprzez wyniki badawcze – wpłynąć na społeczeństwo i gospodarkę. Filarem w dążeniu do doskonałości naukowej jest rozwój kadry naukowo-badawczej, a także upowszechnianie nauki  w renomowanych wydawnictwach i czasopismach naukowych
  • Priorytet dla umiędzynarodowienia działalności naukowo-badawczej oraz publikacyjnej
  • Budowanie silnego środowiska akademickiego realizującego badania
  • Włączanie uczelni w międzynarodowe projekty oraz sieci badawcze
  • Nawiązanie partnerstw międzynarodowych w zakresie programów podwójnych stopni naukowych (doktoraty)
  • Wprowadzenie Centrum Kształcenia Doktorantów i Obsługi Postępowań Doktorskich – Szkoły Doktorskiej UEK na ścieżkę prowadzącą do uzyskania  akredytacji międzynarodowych
  • Promocja osiągnięć naukowych i innowacyjności
  • Wspieranie współpracy środowiska naukowego w innowacyjnych pracach badawczych o charakterze aplikacyjnym realizowanych we współpracy z otoczeniem zewnętrznym krajowym i międzynarodowym
  • Wspieranie transferu wiedzy
  • Zwiększenie liczby i wartości grantów badawczych
  • Dążenie do osiągnięcia kryteriów A w ewaluacji  jakości działalności naukowej w dyscyplinach naukowych w UEK  – wspieranie działalności badawczej i publikacyjnej ze środków uczelni
  • Otwartość na uruchamianie nowych dyscyplin naukowych w UEK – pod warunkiem wypełnienia kryteriów minimum B+ w ewaluacji jakości działalności naukowej dla danej dyscypliny
  • Poprawa warunków pracy dla naukowców poprzez modernizację infrastruktury badawczej i socjalnej
  • Reforma systemu/regulaminu oceny i rozdziału środków na badania
  • Wspieranie upowszechniania nauki – reforma zasad Regulaminu podziału środków finansowych przeznaczonych na prowadzenie działalności naukowej w zakresie działalności publikacyjnej – określenie motywacyjnych zasad dotyczących finansowania działalności publikacyjnej
  • Wspieranie awansów naukowych
  • Umożliwienie doktorantom Szkoły Doktorskiej UEK włączenia się w cele i zadania Katedr – indywidualna decyzja Doktoranta
  • Wspieranie młodych pracowników nauki – granty, stypendia, szkolenia, warsztaty i kursy oraz dodatkowy urlop „sabbatical”, a także  wspieranie działalności publikacyjnej ze środków uczelni
  • Wspieranie badawczej pracy zespołowej  – promocja współpracy interdyscyplinarnej i zespołowej  dla zwiększenia kreatywności, innowacyjności oraz wymiany idei
  • Mentoring kompetencyjny – zagospodarowanie potencjału emerytowanych profesorów w kształtowaniu rozwoju naukowego studentów i młodych pracowników nauki
  •  Rozwój usług bibliotecznych – transformacja biblioteki 2.0 w kierunku biblioteki 4.0 – dalsze doskonalenie usług cyfrowych, indywidualizacja potrzeb i preferencji pracowników i studentów, wykorzystanie najnowszych technologii (sztuczna inteligencja, analiza danych, wirtualna rzeczywistość)
  • Utworzenie Pracowni Analiz Statystycznych – dedykowanego zespołu/jednostki specjalistycznej z zakresu statystyki i analizy danych dla wsparcia pracowników uczelni w projektowaniu i realizacji badań naukowych
Kształcenie – wszechstronne i innowacyjne

Filarem doskonałości w nauczaniu jest jakość oferty dydaktycznej i jakość kształcenia. Celem działań uczelni powinno być rozwijanie krytycznego myślenia oraz umiejętności praktycznych studentów. Kształcenie powinno  być jednocześnie angażujące i rozwijające dla studentów oraz  inspirujące dla nauczycieli akademickich  

  • Priorytet dla jakości kształcenia odpowiadającej standardom międzynarodowym
  • Wprowadzenie uczelni na ścieżkę prowadzącą do uzyskania najlepszych akredytacji międzynarodowych (AMBA, EFMD, AACSB – tzw. „trzy korony”) – benchmarking standardów jakości kształcenia
  • Podniesienie jakości i atrakcyjności oferty dydaktycznej – dążenie do doskonałości poprzez benchmarking kryteriów akredytacyjnych „trzech koron”
  • Uelastycznienie programów kształcenia pod kątem oczekiwań studentów i rynku pracy
  • Personalizacja programów kształcenia umożliwiająca dostosowanie ścieżki kształcenia do indywidualnych potrzeb, zainteresowań i celów zawodowych studentów – wsparcie rozwoju UEK Honours WISE
  • Umiędzynarodowienie kształcenia – rozwój oferty dydaktycznej realizowanej w języku angielskim
  • Udoskonalenie elektronicznej platformy rekrutacyjnej dla studentów polskich i zagranicznych w kierunku zwiększenia jej funkcjonalności dla użytkowników
  • Opracowanie polityki/rekomendacji uniwersytetu w zakresie wykorzystania narzędzi  cyfrowych opartych na sztucznej inteligencji (AI) w zakresie działalności edukacyjnej i publikacyjnej
  • Aktywna promocja oferty dydaktycznej UEK skierowanej do przyszłych studentów polskich i zagranicznych – decentralizacja budżetów na Kolegia/Instytuty
  • Określenie wymagań językowych wobec studentów zagranicznych wybierających programy studiów realizowane w języku polskim
  • Rozwój oferty edukacyjnej związanej z programami podwójnych dyplomów – nawiązanie partnerstw w tym zakresie
  • Wprowadzenie możliwości prowadzenia zajęć na odległość przez Visiting Professors z krajów rezydencji
  • Rozwój nowoczesnych metod kształcenia – dostęp do nowoczesnej infrastruktury i narzędzi wspierających nowoczesne nauczanie 
  • Rozwój kształcenia na odległość oraz e-learning’u – opracowanie programów nauczania
  • Zwiększenie udziału zajęć dydaktycznych prowadzonych przez wykładowców z doświadczeniem praktycznym i urealnienie stawek wynagrodzeń za prowadzenie takich zajęć
  • Zmiana formuły rozliczania seminariów licencjackich, inżynierskich i magisterskich (odejście od formuły 3 godziny za 1 studenta)
  • Reforma zasad opracowywania programów studiów wyższych – odbiurokratyzowanie procesów i uproszczenie procedur (zmiana Uchwały Senatu nr 52/2019)
  • Wspieranie działań KSB  (studia podyplomowe i MBA) w zakresie realizacji założonych celów strategicznych wynikających z międzynarodowych standardów  akredytacyjnych akredytacji EFMD wznowionej na okres 5 lat 
  • Wspieranie rozwoju oferty KSB w zakresie studiów podyplomowych i MBA – kreowanie nowych kierunków studiów podyplomowych
  • Wspieranie działań KSB w zakresie utrzymania pozycji rankingowych co najmniej na poziomie poprzedniej ewaluacji
  • Wzmocnienie roli Studium Wychowania Fizycznego i Sportu jako koordynatora działań w zakresie kształcenia i aktywności fizycznej studentów oraz sportu akademickiego w uczelni
Współpraca z otoczeniem krajowym i międzynarodowym

Współpraca krajowa i międzynarodowa jest kluczowym elementem rozwoju uczelni wyższych, umożliwiającym wymianę wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk. Dzięki niej możliwe jest podnoszenie jakości badań oraz jakości kształcenia. Współpraca ta realizowana jest w trzech wiodących obszarach: partnerstwa w zakresie wymiany studentów i pracowników, partnerstwa edukacyjne z innymi podmiotami edukacyjnymi (wspólne projekty edukacyjne, dostępne dla studentów różnych uczelni) oraz wspólne projekty badawcze

  • Priorytet dla umiędzynarodowienia działalności badawczej oraz edukacyjnej i dydaktycznej
  • Umiędzynarodowienie badań – staże, stypendia, projekty międzynarodowe
  • Rozwój udziału uczelni w międzynarodowych sieciach edukacyjnych – rozszerzenie współpracy w ramach Erasmus+: systematyczne zwiększanie budżetu na programy w ramach Erasmus+; zwiększenie mobilności pracowników i studentów
  • Zatrudnianie osób z zagranicy na stanowiskach akademickich i administracyjnych
  • Powołanie korpusu Visiting Professors – wykorzystanie potencjału, jaki stwarza nawiązana już współpraca z zagranicznymi uniwersytetami i jednostkami badawczymi
  • Systematyczne zwiększanie nakładów na promocję oferowanych przez uczelnię  programów realizowanych w języku angielskim w przestrzeni międzynarodowej – ustalenie budżetu dla BPZ dedykowanego promocji programów studiów realizowanych w języku angielskim, w tym na promocję rekrutacji studentów zagranicznych
  • Internacjonalizacja kształcenia i mobilność – zwiększenie roli oraz ustalenie budżetu dla Biura Programów Zagranicznych (BPZ) w zakresie zarządzania programami wymiany międzynarodowej, studiów zagranicznych, mobilności studentów i pracowników oraz innych inicjatyw międzynarodowych
  • Rozwój dotychczasowych oraz nawiązywanie nowych partnerstw i umów z uczelniami i instytucjami zagranicznymi – zwiększenie roli i ustalenie budżetu dla Działu Współpracy Międzynarodowej (DWM)
  • Wypracowanie stałych mechanizmów (budżetów) przeznaczonych na regularną współpracę poszczególnych pracowników i Katedr z partnerami zagranicznymi
  • Rozwój partnerstw związanych z komercjalizacją badań – zwiększenie roli i ustalenie budżetu Działu Transferu Wiedzy w zakresie nawiązywania kontaktów i współpracy z biznesem, sektorem publicznym oraz innymi partnerami zewnętrznymi w kraju i zagranicą
  • Współpraca z krajowymi uczelniami oraz jednostkami badawczo-rozwojowymi
  • Wspieranie rozwoju MSAP w zakresie realizacji projektów pozyskiwanych ze środków zewnętrznych (krajowych i międzynarodowych)
  • Współpraca z instytucjami reprezentującymi sektor przedsiębiorstw i przedsiębiorcami – wypracowanie wspólnych kierunków/oferty kierunków kształcenia
  • Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego – angażowanie uczelni w działania na rzecz rozwoju miasta i regionu
  • Umiędzynarodowienie poprzez włączenie do ciał kolegialnych uniwersytetu akademików z zagranicznych uczelni cieszących się wysokim autorytetem środowiska naukowego
  • Wspieranie i zwiększenie partycypacyjnej roli rad w funkcjonowaniu uczelni – Rady Patronackiej UEK, Rad Biznesu w poszczególnych Kolegiach, Rad Kierunków Studiów oraz Międzynarodowej Rady KSB
  • Ustalenie budżetu dla Akademickiego Centrum Kariery (ACK) dedykowanego monitorowaniu kariery absolwentów oraz badania rynku pracy – utworzenie zespołu ds. absolwentów
  • Zwiększenie zaangażowania pracowników uniwersytetu w działalność międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń – zapewnienie trwałych źródeł finansowania
Pracownicy – przyjazne i aktywizujące środowisko pracy

Partycypacyjny model zarządzania uczelnią pozwala skuteczniej reprezentować interesy całej społeczności akademickiej.  Aby skutecznie go wdrożyć niezbędne jest tworzenie atmosfery opartej o dialog i współpracę, w której wszyscy uczestnicy mogą swobodnie dzielić się swoimi pomysłami i mają stworzone możliwości rozwoju i angażowania się w różnorodne projekty i działania akademickie oraz społeczne. Podejście partycypacyjne wymaga transparentności i przejrzystości oraz negocjacji i konsensusu w podejmowaniu decyzji

  • Priorytet dla idei różnorodności, równości i integracji w miejscu pracy (DEI – Diversity, Equity & Inclusion) oraz partycypacyjnego modelu zarządzania uczelnią
  • Konsekwentne budowanie środowiska współpracy 
  • Transparentność w komunikacji
  • Jasna i przejrzysta struktura organizacyjna 
  • Czytelny podział kompetencji i odpowiedzialności
  • Realna decentralizacja zarządzania – delegowanie uprawnień, zasobów i budżetów finansowych
  • Wzmocnienie pozycji Dziekanów – uporządkowanie relacji i zasad współpracy Dziekanów i Dyrektorów Instytutów
  • Wzmocnienie pozycji kierowników Katedr w zakresie działalności dydaktycznej i naukowej zespołu katedralnego oraz ustalenie budżetów dla Katedr
  • Dążenie do wypracowania konkurencyjnego względem innych instytucji systemu wynagrodzeń
  • Wzmocnienie pozycji kierowników komórek organizacyjnych w zakresie funkcjonowania podległych zespołów – ustalenie dodatkowego funduszu premiowego w wysokości 15% budżetu wynagrodzeń jednostki
  • Respektowanie zasady równego traktowania w zatrudnieniu – zrównanie wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na tych samych stanowiskach pracy i z tym samym zakresem obowiązków
  • Zagospodarowanie potencjału  i doświadczenia pracowników naukowych i administracyjnych, którzy nabyli praw emerytalnych poprzez kontynuowanie zatrudnienia w uczelni – poszanowanie prawa pracowników do łączenia świadczenia emerytalnego  z pracą zarobkową na rzecz uczelni
  • Dla pracowników administracyjnych – w związku z włączeniem premii regulaminowej do wynagrodzenia zasadniczego wyrównanie wynagrodzenia zasadniczego do ustalonego poziomu 20%
  • Promowanie aktywnej i przedsiębiorczej postawy pracowników oraz osiągnięć pracowników uczelni we wszystkich obszarach funkcjonowania uczelni
  • Utworzenie Kolegialnego/Instytutowego budżetu partycypacyjnego
  • Uregulowanie zasad udziału pracowników w pozyskanych przychodach zewnętrznych
  • Czytelny i zrozumiały system motywacyjny – stworzenie systemu premiowego opartego na wynikach i efektach pracy
  • Podnoszenie kwalifikacji pracowników badawczych, badawczo-dydaktycznych i administracyjnych – staże oraz szkolenia naukowe i administracyjne krajowe i zagraniczne
  • Poszanowanie idei i zasad work-life balance
  • Wprowadzenie możliwości bezpłatnego korzystania przez pracowników z infrastruktury sportowej uczelni
Studenci i absolwenci – otwarci i zaangażowani w życie społeczności akademickiej

Dążenie do doskonałości w obszarze kształcenia, oprócz jakości nauczania oraz różnorodności form i metod nauczania, elastyczności i personalizacji programów studiów, powinno obejmować także wsparcie w obszarze ścieżki studiowania w uniwersytecie oraz w obszarze socjalnym, wsparcie w zdobywaniu kompetencji i umiejętności praktycznych i interpersonalnych oraz przede wszystkim otwartość na dialog ze środowiskiem studenckim i absolwenckim

  • Priorytet dla jakości kształcenia odpowiadającej wymogom współczesności
  • Kształcenie w kierunku kompetencji praktycznych – zatrudnianie praktyków z danej dziedziny wiedzy 
  • Umożliwienie indywidualnego kształtowania ścieżki edukacyjnej
  • Przystąpienie  do standardu Open Badges – międzynarodowego standardu cyfrowego poświadczania w zakresie zweryfikowanych osiągnięć, umiejętności i kompetencji
  • Mentoringowy program rozwojowy dla studentów i doktorantów – opracowanie i wdrożenie programu opartego na relacjach mentee z mentorem (programy czasowe i ciągłe) – budowanie akademickiej wspólnoty wartości
  • Poprawienie warunków studiowania – dostęp do nowoczesnej infrastruktury uczelnianej (sale, przestrzenie wspólne, infrastruktura informatyczna, Internet, itp.) oraz materiałów dydaktycznych
  • Poprawienie warunków socjalnych i bytowych studiowania – poszerzenie bazy mieszkaniowej dla studentów z Polski i z zagranicy
  • Ścisła współpraca z przedstawicielami środowiska studentów w zarządzaniu uczelnią i podejmowaniu decyzji
  • Otwartość na feedback ze strony środowiska studentów – reagowanie na zgłaszane problemy i sugestie
  • Uproszczenie procedur wewnętrznych związanych z wykorzystaniem budżetu przez Parlament Studencki oraz inne organizacje studenckie
  • Płatne staże dla studentów w jednostkach administracji uczelni
  • Ścisła i bieżąca współpraca z organizacjami studenckimi i absolwenckimi oraz wspieranie inicjatyw studenckich i absolwenckich
  • Tworzenie stref studenta i absolwenta w przestrzeni kampusu UEK – tworzenie stref do samodzielnej pracy indywidualnej, stref coworking’owych, networking’owych, stref IT Support, stref odpoczynku do dyspozycji studentów i absolwentów
  • Utworzenie przestrzeni typu Junior Common Room (JCR) dla studentów studiów  I i II stopnia i studiów jednolitych
  • Aktywizacja funkcjonowania przestrzeni typu Middle Common Room (MCR) przeznaczonej dla studentów studiów podyplomowych i MBA – przestrzeń MCR funkcjonuje już w nowym budynku KSB; działania powinny zostać skierowane na podniesienie jakości jej funkcjonowania
  • Wprowadzenie możliwości bezpłatnego korzystania przez studentów z infrastruktury sportowej uczelni
  • Wsparcie dla studentów – pomoc socjalna i psychologiczna
  • Włączanie studentów w programy wymiany i staży w ramach programu Erasmus+
  • Wspieranie działań na rzecz integracji studentów zagranicznych
  • Promowanie wielokulturowości i tolerancji
Odpowiedzialne zarządzanie i rozwój infrastruktury

Partycypacyjne  podejście do zarządzania oraz realna decentralizacja systemu zarządzania i struktury organizacyjnej uczelni jest rozwiązaniem, które należy wspierać i  do którego należy dążyć. Podejście takie zapewni większy udział pracowników w zarządzaniu uniwersytetem, zwiększy zaangażowanie i poczucie sprawczości pracowników, a także ich odpowiedzialności za realizowane zadania. Pozwoli także na odbiurokratyzowanie i uproszczenie procesów zarządczych oraz skoncentrowanie się na  efektach i celach uniwersytetu

  • Priorytet dla partycypacyjnego systemu zarządzania uczelnią – zwiększenie roli przedstawicieli pracowników i związków zawodowych poprzez udział w kluczowych obszarach realizacji strategii
  • Partycypacyjny model wypracowania strategii uniwersytetu na lata 2024-2034 – w oparciu o proces z udziałem całej wspólnoty uniwersyteckiej
  • Zwiększenie roli osób pełniących funkcje kierownicze i osób na stanowiskach kierowniczych w zarządzaniu uczelnią
  • Decentralizacja uprawnień i odpowiedzialności w zakresie zarządzania (zarządzanie przez cele, zarządzanie budżetem)
  • Zwiększenie roli gremiów kolegialnych uczelni
  • Po konsultacjach z Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa – wyodrębnienie i utworzenie w strukturze uczelni Kolegium Prawa, Kolegium Finansów i Kolegium Ekonomii
  • Wprowadzenie programów i polityk równouprawnienia, w szczególności zwiększenie udziału kobiet w zarządzaniu uczelnią
  • Budowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na społeczność akademicką
  • Promocja uniwersyteckiej kultury działania
  • Rozwój organizacji cyfrowej  jako wzmocnienie spójności i zarządzania uczelnią
  • Integracja systemów informatycznych i informacyjnych
  • Odbiurokratyzowanie procesów
  • Przegląd wewnętrznych aktów normatywnych i ich dostosowanie do realiów funkcjonowania uczelni i otoczenia
  • Stworzenie spójnego i przejrzystego systemu wewnętrznych aktów normatywnych
  • Priorytet dla modernizacji istniejącej infrastruktury kampusu – remonty pomieszczeń biurowych, socjalnych i dydaktycznych oraz nowoczesne wyposażenie sal dydaktycznych (np. zestawy do zajęć zdalnych Cisco Webex)
  • Kontynuowanie budowy Centrum Obsługi Studentów COS ze środków inwestycyjnych UEK
  • Adaptacja budynków pawilonu  H oraz budynku Diamond – przeprowadzenie konsultacji z przedstawicielami Instytutu Nauk o Jakości i Zarządzania Produktem w zakresie przystosowania budynków do potrzeb Instytutu
  • Audyt rozpoczętego zadania inwestycyjnego „Budynek jubileuszowy” – pod kątem celowości i zasadności kontynowania budowy oraz źródeł finansowania inwestycji
  • Udostępnienie Sali Profesorskiej jako przestrzeni typu Senior Common Room (SCR) dla pracowników uczelni 
  • Przygotowanie i przystosowanie oraz udostępnienie pracownikom uczelni nowoczesnych i reprezentacyjnych sal do organizacji obron prac licencjackich, inżynierskich, magisterskich i doktorskich
  • Optymalizacja wykorzystania sal dydaktycznych względem liczebności grup studenckich
  • Audyt sprawności funkcjonowania systemu urządzeń drukujących/druku podążającego – opracowanie zasad support’u eksploatacji w celu wyeliminowania przestojów w dostępności do urządzeń drukujących (awarie, brak papieru, itp.)
  • Pozyskiwanie rynkowych źródeł finansowania – zlecenia zewnętrzne, komercyjna oferta dydaktyczna, dotacje celowe
  • Udział w inicjatywach prospołecznych i kulturalnych
  • Promowanie eko-rozwiązań w funkcjonowaniu uczelni
  • Promowanie dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami
  • Budowanie marki i prestiżu uczelni  w oparciu o doskonałość naukową i dydaktyczną, wysokiej jakości kształcenie studentów oraz umiędzynarodowienie działalności uczelni
  • Poszanowanie autonomii uczelni oraz zasady jej apolityczności
Zapraszam wszystkich członków społeczności uczelnianej do współtworzenia planu działań na kolejne lata. Naszym wspólnym celem jest wypracowanie programu, który będzie odzwierciedlał wartości akademickie, priorytety rozwojowe oraz potrzeby pracowników i studentów naszej Uczelni. 
Zachęcam również Państwa do dzielenia się pomysłami, spostrzeżeniami czy też propozycjami, które Państwa zdaniem powinny zostać zrealizowane w nadchodzącej 
kadencji.
 
Zapraszam do dyskusji o przyszłości naszego Uniwersytetu.