Ułatwienia dostępu

Informacje dla Społeczności UEK

Kalendarium przebiegu procesu wyborczego znajduje się tutaj.

Informacja z dnia 23 kwietnia 2024

Szanowni Państwo,

Poniżej zamieszczam Uchwałę UKW nr UKW.0002.24.2024 z dnia 18 kwietnia 2024, opublikowaną w dniu 19 kwietnia 2024, w sprawie rozstrzygnięcia protestu wyborczegozłożonego przeze mnie w dniu 12 kwietnia 2024  w związku z przebiegiem procesu wyborczego.

Uchwała ta – podobnie jak miało to miejsce w przypadku uchwał znak UKW.0002.23.2024 z dnia 8 kwietnia 2024 oraz znak UKW.0002.22.2024 z dnia 28 marca 2024 – nie odnosi się do treści zgłoszonych przeze mnie zastrzeżeń, które dotyczą nieprzestrzegania standardów demokratycznych procesu wyborczego oraz naruszenia kalendarza wyborczego, a także zakresu uprawnień Rady Uczelni do wpływania na przebieg procesu wyborczego i w efekcie na wynik wyborów, których to uprawnień Rada Uczelni nie posiada z mocy Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. 

 Sytuacja, z którą mamy do czynienia, jest bardzo niepokojąca dla całej Społeczności naszej Uczelni. Nierozstrzygnięcie zastrzeżeń dotyczących przebiegu wyborów wynikające z faktu nieodniesienia przez UKW się do zgłaszanych jej zastrzeżeń proceduralnych i formalnych dotyczących przebiegu procesu wyborczego, umożliwia niestety poddawanie w wątpliwość zarówno wyniku samych wyborów, jak i  mandatu do kierowania Uczelnią. Sytuacje takie nie powinny mieć miejsca ani w odniesieniu do obecnych wyborów, ani w przyszłości.  

 

Informacja z dnia 12 kwietnia 2024

Szanowni Państwo,

Kierując się troską o zachowanie standardów demokracji, przestrzeganie ustalonych zasad oraz prawidłowy i zgodny z prawem oraz uregulowaniami wewnętrznymi Uczelni przebieg procesu wyborczego w wyborach Rektora UEK na kadencję 2024-2028 informuję, że w dniu dzisiejszym złożyłem protest wyborczy, którego treść zamieszczam poniżej.

Informacja z dnia 9 kwietnia 2024

Szanowni Państwo,

Poniżej zamieszczam Uchwałę UKW znak UKW.0002.23.2024 z dnia 8 kwietnia 2024 w sprawie realizacji czynności nadzorczych oraz rozstrzygnięcia wątpliwości związanych ze stosowaniem prawa i postanowień Statutu dotyczących wyborów wraz z uzasadnieniem, która została do mnie wysłana mailowo w dniu 9 kwietnia 2024 o godz. 13.20 i która została opublikowana w BIP UEK w dniu 9 kwietnia 2024 o godz. 14:02.

Treść uzasadnienia w mojej ocenie nie odnosi się do pytań sformułowanych w piśmie z dnia 3 kwietnia 2024, których brzmienie przytaczam poniżej:

1. „w którym dniu, zgodnie z przyjętym przez UKW uchwałą UKW.0002.4.2024 z dnia 8 stycznia 2024 roku kalendarzem wyborczym upływał termin zgłoszenia kandydatów na rektora UEK przez Radę Uczelni?

2. jak należy wobec odpowiedzi na pytanie 1. rozumieć wypowiedź Przewodniczącej UKW prof. Aldony Piotrowskiej z posiedzenia Rady Uczelni z dniu 12 stycznia 2024 roku (Protokół nr U.0011.1.2024), zgodnie z którą „Rada Uczelni oraz członkowie Senatu mogą zgłaszać kandydatów w terminie od 26 lutego – do 5 marca 2024 r.” ?

3. jak wobec istotnej zmiany procedury wyborczej w porównaniu do roku 2020 (wskazywanie kandydatów na rektora UEK przez Radę Uczelni w dwóch krokach wobec dokonywania tego wskazania w jednym kroku w roku 2020) rozumieć wypowiedź Przewodniczącej UKW prof. Aldony Piotrowskiej z posiedzenia Rady Uczelni z dnia 12 stycznia 2024 roku (Protokół nr U.0011.1.2024), zgodnie z którą „Komisja przy przygotowywaniu kalendarza wzorowała się na poprzednikach wyborach”?

4. dlaczego przyjęty przez UKW uchwałą UKW.0002.4.2024 z dnia 8 stycznia 2024 roku kalendarz wyborczy nie obejmował niezwykle istotnych czynności dokonanych przez Radę Uczelni w dniach 21 marca 2024 roku (wskazanie kandydatów na rektora przez Radę Uczelni) oraz 23 marca 2024 (przekazanie przez Radę Uczelni UKW uchwały z dnia 21 marca 2024 roku nr U.0012.5.2024)?

5. czy tok procedowania przyjęty przez Radę Uczelni 19 stycznia 2024 roku uchwałą nr U.0012.2.2024 oraz przez UKW uchwałą UKW.0002.4.2024 z dnia 8 stycznia 2024 roku (kalendarze wyborczy), gdyby nie został zmieniony uchwałą Rady Uczelni z dnia 21 marca 2024 roku nr U.0012.4.2024, był zgodny z prawem (w tym regulacjami wewnętrznymi UEK) i kompletny?

6. Jeśli przyjęty przez Radę Uczelni 19 stycznia 2024 roku uchwałą nr U.0012.2.2024 oraz przez UKW uchwałą UKW.0002.4.2024 z dnia 8 stycznia 2024 roku (kalendarz wyborczy) tok procedowania, gdyby nie został zmieniony uchwałą Rady Uczelni z dnia 21 marca 2024 roku nr U.0012.4.2024, był niezgodny z prawem (w tym regulacjami wewnętrznymi UEK) lub niekompletny to proszę o wyjaśnienie powodów braku podjęcia przez UKW jakichkolwiek działań w celu uzupełnienia przyjętego trybu procedowania od 8 stycznia 2024 roku do chwili obecnej?

7. Jeśli przyjęty przez Radę Uczelni 19 stycznia 2024 roku uchwałą nr U.0012.2.2024 oraz przez UKW uchwałą UKW.0002.4.2024 z dnia 8 stycznia 2024 roku (kalendarz wyborczy) tok procedowania, gdyby nie został zmieniony uchwałą Rady Uczelni z dnia 21 marca 2024 roku nr U.0012.4.2024, był zgodny z prawem (w tym regulacjami wewnętrznymi UEK) i kompletny, proszę o wskazanie podstawy prawnej do zmiany przyjętego trybu procedowania w trakcie trwającego procesu wyborczego?

8. Jeśli przyjęty przez UKW uchwałą UKW.0002.4.2024 z dnia 8 stycznia 2024 roku (kalendarz wyborczy) tok procedowania, gdyby nie został zmieniony uchwałą Rady Uczelni z dnia 21 marca 2024 roku nr U.0012.4.2024, był zgodny z prawem (w tym regulacjami wewnętrznymi UEK) i kompletny, proszę o wyjaśnienie który z punktów kalendarza wyborczego uprawniał Radę Uczelni do dokonania zgłoszenia kandydatów na rektora UEK po dniu 5 marca 2024 roku?” 

„Nie sposób uznać, że równocześnie Rada Uczelni oraz UKW przyjęły w styczniu 2024 roku uchwały zawierające regulacje określające tryb procedowania i w tych dokumentach oba organy równocześnie popełniły ten sam błąd, pomijając jedne z najistotniejszych punktów, tj. moment finalnego wskazania kandydatów na rektora przez Radę Uczelni. Bez wątpienia zgodnie zarówno UKW, jak i Rada Uczelni zakładały w styczniu 2024 roku (i zgodnie z tym założeniem przyjęły tryb procedowania), że Rada Uczelni zgłosi kandydatów na rektora UEK do dnia 5 marca 2024 roku, a następnie kandydatury te zostaną zaopiniowane przez Senat i bez dodatkowej uchwały Rady Uczelni przekazane do UKW”.

„Skoro UKW określiła Kalendarz wyborczy – uchwałą UKW.0002.4.2024 z dnia 8 stycznia 2024 roku to ponad wszelką wątpliwość nie było uprawnieniem Rady Uczelni dokonywanie zmian kalendarza wyborczego przyjętego przez UKW. Rada Uczelni niewątpliwie naruszyła kalendarz wyborczy, który przewidywał w terminie 26 lutego – 5 marca 2024 r. zgłaszanie kandydatów na Rektora przez Radę Uczelni oraz przez członków Senatu. Kalendarz wyborczy nie przewidywał innego terminu na zgłoszenie przez Radę Uczelni kandydatów na rektora UEK”. 

Oświadczenie z dnia 8 kwietnia 2024

Szanowni Państwo,

Informuję, że do dnia 8 kwietnia 2024 nie otrzymałem odpowiedzi na pytania zadane Uczelnianej Komisji Wyborczej, skierowane do niej w dniu 3 kwietnia 2024 w związku z przebiegiem wyborów uczelnianych i działaniami Rady Uczelni.

Zastrzeżeń dotyczących przebiegu procesu wyborczego nie rozstrzygnęła także Uchwała UKW znak UKW.0002.22.2024 z dnia 28 marca 2024 w sprawie realizacji czynności nadzorczych oraz rozstrzygnięcia wątpliwości związanych ze stosowaniem prawa i postanowieniami Statutu dotyczących wyborów wraz z dołączonym do niej uzasadnieniem, ponieważ nie odniosła się ona do zadanych przeze mnie pytań i wątpliwości wyrażonych w piśmie z dnia 25 marca 2024 i nie zawiera odpowiedzi na postawione w nim pytania – jest po prostu odpowiedzią nie na temat.

W sposób całkowicie ignorujący zasady demokracji i obiektywizmu procesu wyborczego sankcjonuje ona jednak działania Rady Uczelni, które w sposób jawny i całkowicie bezceremonialny naruszają standardy procedury wyborczej wynikające ze Statutu UEK oraz ordynacji wyborczej, a także ustalony w Uczelni kalendarz wyborczy.

Zwracam Państwa uwagę na fakt, że nie jest rolą Rady Uczelni ani dokonywanie wyboru Rektora UEK, ani wpływanie na przebieg wyborów, a z taką sytuacją niestety mamy do czynienia w przypadku wyborów na kadencję 2024-2028. Uprawnienia ustawowe i statutowe Rady Uczelni UEK ograniczają się wyłącznie do wskazania kandydatów na Rektora.

Zastrzeżenia zgłoszone w sprawie przebiegu wyborów zarówno przeze mnie, jak i przez innych pracowników UEK, nie zostały także zaprezentowane ani przez UKW ani przez Radę Uczelni na Zgromadzeniu Kolegium Elektorów, które odbyło się w dniu 4 kwietnia 2024.

Jednocześnie poprzez Ogłoszenie Rady Uczelni UEK z dnia 4 kwietnia 2024 dot. podania do publicznej wiadomości listy kandydatów na stanowisko Rektora UEK kadencji 2024-2028, Rada Uczelni zaprezentowała listę kandydatów na Rektora bez uwzględnienia na niej mojego nazwiska.

Sytuację, z którą mamy do czynienia, oceniam jako personalny atak wymierzony we mnie, którego celem było wyeliminowanie mnie z udziału w wyborach Rektora UEK. Ten kontekst jest aż nadto czytelny i oczywisty, jeśli obiektywnie oceni się przebieg wydarzeń i sposób procedowania.

Działania mające na celu pozbawienie mnie szansy udziału w wyborach uczelnianych oraz zniesławienie w oczach opinii publicznej oraz w środowisku akademickim, a także zniszczenie mnie, mojej reputacji i mojego dobrego imienia, zostały zapoczątkowane już we wrześniu ub. roku.

Tamte wydarzenia, poczynając od wszczęcia i przebiegu kontroli dotyczącej KSB UEK, poprzez procedowanie sprawy na poziomie zespołu kontrolnego oraz Rady Uczelni, a także cały proces komunikacji publicznej i medialnej oraz manipulowania zgłoszeniem do Prokuratury, procedowane były w analogiczny sposób. Sposób procedowania w sprawie wyborów całkowicie obnażył więc mechanizmy, jakimi posłużono się wobec mnie i wówczas, i obecnie.

Swoich praw dochodzę drogą sądową. Przed Sądem Rejonowym dla Krakowa – Śródmieścia w Krakowie, II Wydział Karny, toczy się postępowanie karne z prywatnego aktu oskarżenia przeciwko dr hab. Stanisławowi Mazurowi oskarżonemu o czyn zabroniony z art. 212 § 1 i 2 k.k. w zw. z art. 18 § 1 k.k., art. 11 § 2 k.k. w zw. z art. 12 k.k. Kolejna rozprawa w tej sprawie miała się obyć 21 marca 2024, ale na wniosek obrońcy Oskarżonego została przez Sąd przesunięta na inny termin, już po wyborach samorządowych i po wyborach uczelnianych. Tego samego dnia, czyli 21 marca 2024, odbyło się posiedzenie Rady Uczelni, podczas którego do istniejącej procedury wskazania kandydatów na Rektora z dnia 19 stycznia 2024 dodano dodatkowe zapisy i przeprowadzono reasumpcję głosowania oraz wyeliminowano mnie z grona kandydatów na Rektora.

Trwa także postępowanie sądowe przed Sądem Rejonowym dla Krakowa Nowej Huty w Krakowie, IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, zainicjowane złożonym przeze mnie pozwem w związku z bezprawnym odwołaniem mnie z funkcji Prorektora ds. Współpracy UEK.

Bronię swojego dobrego imienia i dorobku naukowego i organizacyjnego, swoich osiągnięć zawodowych i opinii w środowisku, a także swojego życia osobistego i dobra swojej rodziny. Nie widzę także powodu, dla którego miałbym takimi metodami pozwolić się wyeliminować z życia uczelni, której poświęciłem 30 lat życia. Zbyt długo i zbyt ciężko pracowałem na swoją pozycję zawodową w kraju i na świecie.

Jestem zdania i sygnalizowałem to już znacznie wcześniej, że na uczelni wyższej nie ma miejsca na politykę – to dwa światy, które są względem siebie na przeciwległych biegunach. Marka uczelni nie powinna być wykorzystywana jako „trampolina” do politycznej kariery. W uniwersytetach nie ma także miejsca na „polityczne” metody zarządzania, które w tej kadencji zdominowały sposób funkcjonowania naszej Uczelni na wszystkich poziomach i we wszystkich aspektach. Społeczność akademicka została intencjonalnie podzielona i zantagonizowana jak nigdy dotąd. Skonfliktowanym środowiskiem łatwiej przecież sterować i łatwiej nim manipulować.

Większość społeczności akademickiej dostrzega ten problem. Akademickie podejście do funkcjonowania i współpracy środowiska uczelnianego bywa jednak bezsilne wobec opartych o centralizację władzy i manipulację metod podstępowania.

Najwyższa pora zająć się Uczelnią, społecznością akademicką i jej potrzebami, nauką, kształceniem, rozwiązywać realne problemy i rozwijać Uczelnię, a nie zajmować się polityką, która przynosi nam, jako społeczności UEK oraz samej Uczelni, jako instytucji, wyłącznie wymierne szkody wizerunkowe.

Nie dopuśćmy do zwycięstwa w wyborach kandydata, który już w styczniu br. w zapowiedziach medialnych urzędującego Rektora, przedstawiany był jako „osoba, która będzie kontynuować rzeczy które rozpocząłem” i kandydat, dla którego budowano „bardzo szerokie poparcie” w wyborach. W budowanie tego poparcia rzeczywiście włączyli się pracownicy naszej Uczelni, z których niektórzy w wyborach samorządowych startowali z list KWW Stanisława Mazura jako kandydaci do Rady Miasta Krakowa. Kontynuacja obecnego podejścia do zarządzania Uniwersytetem byłaby najgorszą rzeczą, jaka mogłaby spotkać nas i naszą Uczelnię w kolejnych 4 latach.

Sytuacja, z którą mamy do czynienia na UEK jest bezprecedensowa w skali kraju, choć rzeczywiście niepokojące informacje na temat przebiegu wyborów są obecne w domenie publicznej jeśli chodzi np. o UKEN czy Akademię Nauk Stosowanych w Nowym Targu. Nasuwa to oczywiste w takich sytuacjach pytania o ustrój uczelni wyższych, rolę Rad Uczelni, ich niezależność w pełnieniu funkcji nadzorczych i kontrolnych względem rektorów, jednoosobową koncentrację władzy rektorskiej, która nie zawsze – jak widzimy na wspomnianych przykładach – służy dobru uczelni.

https://www.radiokrakow.pl/audycje/s-mazur-kandydat-na-prezydenta-krakowa-powinien-utrzymywac-dobre-relacje-z-partiami-politycznymi/

(około 10. minuty nagrania)

Szanowni Państwo,

Zamieszczam poniżej pismo, które skierowałem w dniu 3 kwietnia 2024 do Uczelnianej Komisji Wyborczej (UKW) w związku z pismem z dnia 28 marca 2024 (znak UKW.0001.11.2024) oraz Uchwałą UKW.0002.22.2024 z dnia 28 marca 2024.

Szanowni Państwo,

 Prezentuję poniżej pismo, które skierowałem do Uczelnianej Komisji Wyborczej (UKW) w sprawie wprowadzenia zmiany procedury z dnia 19 stycznia 2024 wskazania kandydatów na Rektora UEK przez Radę Uczelni w trakcie trwania procesu wyborczego i po wskazaniu przez Radę Uczelni kandydatów na Rektora Uchwałą z dnia 2 lutego 2024 oraz po wskazaniu kandydatów na Rektora pismem z dnia 4 marca 2024 Przewodniczącego Rady Uczelni do zaopiniowania przez Senat. Wskazanie to nastąpiło w terminie wynikającym z kalendarza czynności wyborczych przyjętego Uchwałą UKW, przypadającym na 5 marca 2024.

Załączam także stanowiącą odpowiedź na moje pismo Uchwałę UKW z dnia 28 marca 2024 wraz z uzasadnieniem, które jednak nie odnosi się do treści zgłoszonych przeze mnie zastrzeżeń związanych w szczególności ze zmianą procedury Rady Uczelni z dnia 19 stycznia 2024 w trakcie procesu wyborczego oraz wykonywania przez Radę Uczelni czynności wyborczych po upływie w dniu 5 marca 2024 terminu na zgłaszanie kandydatów, który to termin został w kalendarzu wyborczym ustalony jednolicie dla wszystkich kandydatów (wskazywanych zarówno w trybie §16 ust. 3 pkt. 1, jak i w trybach określonych w pkt. 2 oraz 3 Statutu UEK – Senat i Kolegium Elektorów).

List otwarty do Społeczności UEK

Szanowni Państwo,

Informuję, że podjęto wobec mnie próbę wyeliminowania mnie z udziału w wyborach Rektora UEK. Działania takie podjęła Rada Uczelni, która wcześniej wskazała mnie jako kandydata na Rektora w tych wyborach. Wobec zaistniałych faktów, a także w trosce o demokratyczny i w pełni przejrzysty przebieg procesu wyborczego, składam swoje odwołanie do Uczelnianej Komisji Wyborczej UEK.

W dniu 21 marca 2024 odbyło się posiedzenie Rady Uczelni, na którym Uchwałą Rady Uczelni nr U.0012.4.2024 z dnia 21 marca 2024 wprowadzono w życie „UZUPEŁNIENIE PROCEDURY WSKAZANIA KANDYDATÓW NA REKTORA przez Radę Uczelni Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie przyjętej uchwałą U.0012.2.2024 z dnia 19 stycznia 2024”.

UZUPEŁNIENIE PROCEDURY WSKAZANIA KANDYDATÓW NA REKTORA nastąpiło 2 miesiące i 2 dni po tym, jak Uchwałą Rady Uczelni nr U.0012.2.2024 z dnia 19 stycznia 2024 te zasady określono i zakomunikowano Społeczności naszej Uczelni, w tym wszystkim potencjalnym kandydatom, którzy m.in. na tej podstawie podejmowali decyzje o udziale w wyborach i akceptowali reguły procesu wyborczego. 

Co jednak ważniejsze, uzupełnienie procedury w dniu 21 marca 2024 roku dotyczy części procedury już wykonanej, tj. wskazania kandydatów na Rektora, bowiem w dniu 2 lutego 2024 roku Rada Uczelni wskazała już kandydatów na Rektora, a w dniu 4 marca 2024 roku listę kandydatów Przewodniczący Rady Uczelni przekazał do Kancelarii Rektora. 

 

PROCEDURA PRZYJĘTA 19 STYCZNIA 2024 ROKU

W Uchwale U.0012.2.2024 Rady Uczelni z dnia 19 stycznia 2024 roku w punktach od 1 do 8 „przyjęto procedurę wskazania kandydatów na Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” i na jej podstawie oraz zgodnie z Ordynacją wyborczą UEK oraz ze Statutem UEK, kandydaci na Rektora zostali wskazani w Uchwale Rady Uczelni U.0012.3.2024 z dnia 2 lutego 2024 (Uchwała w sprawie wskazania w trybie §16 ust. 3 pkt. 1 Statutu UEK kandydatów na Rektora UEK celem uzyskania opinii Senatu UEK).

Zgodnie ze Statutem UEK wyczerpuje to ścieżkę zgłaszania kandydatów wynikającą z §16 ust.3 pkt. 1 (wskazanie przez Radę Uczelni). Proces zgłaszania kandydatów przez Radę Uczelni jest jednoetapowy i został przed 21 marca 2024 roku zakończony (2 lutego 2024 roku Rada Uczelni podjęła uchwałę, a 4 marca 2024 roku przekazano listę kandydatów do Kancelarii Rektora).

Zgodnie z kalendarzem wyborczym zgłoszenie kandydatów przez Radę Uczelni musiało zakończyć się w dniu 5 marca 2024 (Kalendarz wyborczy UKW wprowadzony Uchwałą UKW.0002.4.2024 z dnia 8 stycznia 2024: „Zgłaszanie kandydatów na Rektora przez Radę Uczelni oraz przez członków Senatu; Kancelaria Rektora, w godzinach pracy Sekretariatu (8.00-16.00);”). Takie zgłoszenie zostało dokonane w dniu 4 marca 2024 przez Przewodniczącego Rady Uczelni, Pana Piotra Ziętarę do Dyrektora Kancelarii Rektora, Pana Jarosława Bobera (U.0011.5.2024 z dnia 04.03.2024: cyt. „przekazuję na ręce Pana Dyrektora listę stanowiącą wskazanie kandydatów na Rektora UEK celem uzyskania opinii Senatu Uczelni”).

Po wyrażeniu przez Senat opinii na temat kandydatów zgłoszonych przez Radę, nastąpić powinna wyłącznie techniczna czynność przekazania listy kandydatów wskazywanych przez Radę Uczelni do Uczelnianej Komisji Wyborczej (UKW).

Podobnie jak Senat i Kolegium Elektorów zgłaszają kandydatów na Rektora do Senatu, który po zaopiniowaniu każdej z kandydatur, „przekazuje zgłoszenie wraz z opinią do UKW”.

Zasady te określa Statut UEK w §16.

UZUPEŁNIENIE PROCEDURY W DNIU 21 MARCA 2024 ROKU

W dniu 21 marca 2024, czyli już po zgłoszeniu przez Radę Uczelni listy kandydatów na Rektora UEK (co nastąpiło 4 marca 2024 roku), do procedury przyjętej Uchwałą U.0012.2.2024 z dnia 19 stycznia 2024, dodano punkty od 9 do 15, wprowadzające nieprzewidziany wcześniej obowiązek powtórnego głosowania przez Radę Uczelni kandydatur wskazanych wcześniej przez Radę Uczelni i przekazanych do dalszego procedowania. Procedura zgłaszania kandydatów na Rektora przez Radę Uczelni, po jej wykonaniu w zasadniczej części (w dniu 2 lutego 2024 roku dokonano wyboru kandydatów i ich listę przekazano w dniu 4 marca 2024 roku do Dyrektora Kancelarii Rektora, Pana Jarosława Bobera), została zatem zmieniona na dwuetapową, a posiedzenie Rady Uczelni z dnia 21 marca 2024 nie było ujęte w kalendarzu wyborczym ogłoszonym przez UKW.

Rada Uczelni – podejmując w dniu 21 marca 2023 Uchwałę U.0012.5.2024 w sprawie „wskazania kandydatów na Rektora przez Radę Uczelni w trybie §16 ust. 3 pkt. 1 Statutu UEK po zaopiniowaniu przez Senat UEK”, bezpodstawnie ponowiła czynności już skutecznie i wiążąco dokonane, a do tego wykroczyła poza termin zgłaszania kandydatów na Rektora wyznaczony jej przez UKW w kalendarzu wyborczym, który to termin upłynął w dniu 5 marca 2024.

W istocie rzeczy post factum, już po jej zakończeniu, zmieniono procedurę wyborczą wskazywania kandydatów przez Radę Uczelni w trakcie trwania procesu wyborczego z jedno na dwuetapową, a zatem de facto przeprowadzono reasumpcję wcześniejszego głosowania Rady, a w rezultacie dodatkowo jeszcze naruszono kalendarz wyborczy ustalony przez UKW.

Oceniam taki stan rzeczy jednoznacznie negatywnie z poniższych powodów:

  • Nieakceptowalne jest, aby zmieniać zasady wskazywania kandydatów na Rektora przez Radę Uczelni po ich skutecznym wskazaniu, a do tego w trakcie trwania wyborów
  • Nieakceptowalne jest, aby w trakcie trwania wyborów i po wskazaniu kandydatów przez Radę Uczelni zmieniać procedurę wskazywania  kandydatów na Rektora przez Radę Uczelni z procedury jednoetapowej na procedurę dwuetapową
  • Nieakceptowalne jest nieprzestrzeganie kalendarza wyborczego określonego przez UKW
  • Nieakceptowalne jest stwarzanie nierównych zasad udziału w wyborach dla kandydatów wskazywanych przez Radę Uczelni w trybie §16 ust. 3 pkt. 1 i wskazywanych w trybie §16 ust. 3 pkt. 2 i 3 (czyli z poparciem członków Senatu i z poparciem członków Kolegium Elektorów).

Zwracam także Państwa uwagę na fakt, że w poprzednich wyborach na kadencję 2020-2024 obowiązywała dokładanie ta sama ordynacja wyborcza i ten sam Statut. Wówczas to kandydatura Pana prof. Stanisława Mazura, który także został wskazany przez Radę Uczelni jako kandydat na Rektora, była procedowana w procedurze jednoetapowej i nie była głosowana dwukrotnie. Gdyby więc przyjąć logikę, którą kierowała się w swojej decyzji Rada Uczelni, tamto wskazanie Rady Uczelni należałoby uznać za nieważne, ponieważ kandydatura została przegłosowana jednokrotnie (Uchwała nr 11/I/2020 Rady Uczelni z dnia 19.02.2020 w sprawie wskazania kandydata na rektora celem uzyskania opinii Senatu UEK”).

Zasady przeprowadzania wyborów względem tych sprzed 4 lat się nie zmieniły (Statut UEK, Ordynacja wyborcza), tytuły Uchwał podjętych przez Radę wtedy i dziś oraz ich treść są tożsame.

To co rozróżnia obie elekcje to fakt, że w obecnych wyborach zasady wskazywania kandydatów na Rektora zmienia się już w trakcie wyborów, dodając dodatkowe zapisy do stosowanych już procedur.

Nie wyobrażam sobie sytuacji, aby podobne działania mogły mieć miejsce w trakcie np. wyborów samorządowych, które toczą się niemal równolegle z wyborami uczelnianymi, w których ówczesny kandydat na Rektora, a obecny Rektor i kandydat w wyborach Prezydenta Krakowa, bierze udział.

Podobnie jak nie wyobrażam sobie sytuacji, w której w wyborach uczelnianych, już w trakcie trwania wyborów, wobec kandydatur,  które zostały wskazane przez 10 członków Senatu uznać, że po opinii Senatu zebrane podpisy muszą zostać przegłosowane przez Senat dla potwierdzenia faktu kandydowania. 

W mojej opinii takie działanie należy uznać za naruszające standardy demokratyczne procesu wyborczego w wyborach Rektora w naszym Uniwersytecie i odbiegające od zasad akademickich. Jest to zjawisko bardzo niepokojące, które nie powinno mieć miejsca na naszej Uczelni. 

Ze względu na powyższe składam swoje odwołanie do Uczelnianej Komisji Wyborczej UEK. 

Treść Uchwały Rady Uczelni Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr U.0012.4.2024 z dnia 21 marca 2024 r. w sprawie uzupełnienia procedury wskazania kandydatów na Rektora przez Radę Uczelni  Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie przyjętej uchwałą U.0012.2.2024 z dnia 19 stycznia 2024 – Uchwała wprowadzona w życie z chwilą jej podjęcia; na dzień 22 marca 2024, godz. 18:45 nieopublikowana na stronie www.bib.uek.krakow.pl

Uchwała Rady Uczelni Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr U.0012.3.2024 z dnia 2 lutego 2024 r. w sprawie wskazania w trybie §16 ust.3 pkt 1 Statutu UEK kandydatów na Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie celem uzyskania opinii Senatu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Uchwała Rady Uczelni Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr U.0012.2.2024 z dnia 19 stycznia 2024 r. w sprawie przyjęcia procedury wskazania kandydatów na Rektora przez Radę Uczelni Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie